Dag 49

Måndag, Lucia.
En dag full av damm och sopor och lussebullar.
Även på Lucia är måndag den jobbigaste dagen att jobba på.
Men jag sov ju rätt bra i natt så det flöt på utan problem.

 

Och så hade jag så bra grejer att lyssna på.
För det första fick jag inspiration sen jag var på Kungliga Biblioteket och pratade med Lena TörnqvistAstrid Lindgrens arkiv. Se Dag 32.


Jag har lyssnat på Bullerbyböckerna och Pippi Långstrump när jag städat på jobbet. Började i slutet på förra veckan och i morgon ska jag fortsätta med Madicken. Ett helt liv har gått sen jag läste de där böckerna. Men de sitter kvar inuti själen som urbilder, vissa stycken. Lisa föder upp en lammunge. Olle får en egen hund, Tommy och Annika tittar in genom fönstret och ser Pippi blåsa ut ljuset innan hon ensam går och lägger sig. Tycker att Astrid läser sina böcker suveränt bra.

 



Och sen - kan man tänka sig! - ringde de från avdelningen jag städade på förut. Jag trodde att jag skulle få ännu en lussebulle men det var bättre än så. Fyra stycken CD-skivor med Rolling Stones väntade på mig, skänkta av en före detta patient. Samma herre som gav mig tre (!) Stones-DVD som mina barn skulle ha.

 

Hann lyssna på två av skivorna. Detta är underbar musik!!! Har inte räknat mig till de riktiga Stones-fansen förut men jag tror jag ändrar mig nu. De här skivorna behåller jag själv.

 

Update: Ringde till Stones-mannen som förklarade att han låtarna han valt är såna som sällan spelas. Kunde tro det, jag kände inte igen en enda. Mjuka, känsliga, vackra.

 

 

Pippi Långstrump och Rolling Stones. Det är toppen att vara städerska.
Och så en ganska bra natts sömn. Sömnen är på väg tillbaka, det känner jag!

 

Gick en vinterpromenad med Christina. Vad vi pratade om kan jag inte blogga om. Det har jag lovat heligt och dyrt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0