Dag 43

Tisdag.
Hittade en tre veckor gammal metro med en intressant artikel. Anna Wahlgren har sömnkurs hemma hos sig! Utmattade mammor till bebisar som vägrar sova får hjälp.

 

Jag har personligen testat Annas tips. Mina första, Isabel och Maud, fungerade det finfint med. Isabel lämnade jag in till grannfrun några nätter. Isabel var bara några veckor och grannfrun lärde henne sova hela natten på några dygn. Enligt Anna Wahlgrens metod. Maud minns jag inte att det var några problem med.

 

Men Josef ...  Jag trodde jag skulle bli tokig. Han föddes i mars. Från slutet av juni till i november har jag fört anteckningar över hur han åt och sov. Så länge kämpade jag.

 

Jag hade honom i barnvagnen hela nätterna. Så fort han vaknade och skrek drog jag vagnen över en tröskel. Till slut slängde jag snarare vagnen fram och tillbaka över tröskeln med sån våldsam kraft att han teg av ren förskräckelse. Jag stod där ursinnig och flängde kärran över tröskeln så att det var nära att ungen flög ur. Natt efter natt. Till slut skrek jag nästan själv.

 

Efter en eller två månader ringde jag Anna Wahlgren. Skulle dom inte sova efter tre dygn??? väste jag.

 

Han sover för mycket på dagen, sa Anna. Ge honom mer mat.

 

Jag gjorde så men det hjälpte inte. Jag ringde Anna igen.

 

Pojkar är lite besvärligare, sa Anna.

 

Det var en hemsk tid. Nu har jag ingen som stör mig. När jag tänker på de där månaderna, året var 1995, är jag nästan tacksam att ingen stör mig. Antingen är man ensam. Eller så blir man störd. Det är livets dilemma.

 

Inatt ska jag i alla fall sova HELA NATTEN! Ingenting kan stoppa mig ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0