Dag 103

Fredag.

 

Lyssnade på ännu en bok av Mia Törnblom.
Du äger! som egentligen är för tonåringar.
Den har annars ungefär samma innehåll som Självkänsla nu!
Se Dag 10.

Jag gillar Mias sätt att förvänta sig hyfs och hänsyn av läsaren.
Ber man inte om ursäkt OCH ställer tillrätta det man är skyldig, kan man aldrig få en bra självkänsla.
Hon vet vad hon talar om.
Länge levde hon ordentligt barskrapad efter att ha betalat tillbaka pengar hon snott från andra.

 

Och så har hon lärt sig att förlåta.
Även sig själv.
Hon citerar ordboken:
"Förlåtelse = mångfacetterat begrepp som i vardagslivet bl a innebär återupprättelse av gemenskap efter en moralisk konflikt mellan två individer."
Ja, kanske.
Fast ibland kanske det inte går att återupprätta gemenskapen som den var från början.

 

Att lägga skuld- och skamkänslor på sig själv är ingenting Mia rekommenderar.
Det leder bara till sämre självkänsla vilket leder till att man gör fler dumma saker och känner ännu mer skam och skuld.
Jo, om man aldrig slutar att skämmas, skulle jag vilja inflika.
Men om man inte skäms och känner sig skyldig någonsin ever, kommer man nog inte att förändra sig heller.

 

Önskar att alla tonåringar fick läsa den här boken i skolan.
Ska ge den till Josef, min sista tonåring.
Han ringde idag.
Det var längesen.
Blev alldeles varm inuti.

 

Update: Tina och Tobias - de var bra i Let´s Dance ikväll, tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0