Dag 26

Lördag.
Okej att jag sov dåligt i natt. Men erfarenheten har enligt denna bloggs statistik visat att dagen ändå kommer att bli bra. Jag sov ju nästan sju timmar förra natten! Två dåliga nätter gör en dålig dag. En dålig natt kan inte ensam förstöra en hel dag.

 

Så förväntansfull gick jag med mitt nyfärgade hår på kvinnofrukost med Ulla, Anki och Anetta. Efter risgrynsgröten och mackorna skulle vi lyssna på ett föredrag.

 

 

På tre veckor har jag varit på tre föredrag. På de andra två hade jag turen att få sitta bredvid de inbjudna talarna och fika. Den ena var Birger Schlaug och den andra Sanna Mansouri. Se Natt 2 och Dag 5. Gissa vem som slog sig ner exakt mittemot mig idag med sin gröttallrik? Dagens talare, förstås, Gerd Börgeson leg. psykoterapeut. Hon talade om drömmar. Nattens drömmar alltså, och inte önskedrömmar, även om Freud menade att alla drömmar, inklusive mardrömmar, handlar om hemliga önskningar.

 

Genom att lyssna på sina drömmar lär vi känna oss själva. De handlar om önskningar, omedvetna drifter och konflikter vi jobbar med. Ju mer vi förstår av vad vi egentligen vill, ju sannare kan vi leva utefter vad vi är ämnade att vara. Menade Gerd. Därför finns det drömanalytiker och drömstudiecirklar som följer beprövade metoder.

 

Men drömmar är ett känsligt material. Ingen utom drömmaren själv äger tolkningsrätt till sina drömmar. Därför ska man se upp med drömlexikon och med alltför snabba uttydningar av andras drömmar. Det är bättre att man själv lär sig att lyssna till sitt inre. Men det allra bästa är att ha någon att lyssna tillsammans med.

 

Jag frågade Gerd om sömnens längd påverkade drömmarnas kvantitet och kvalitet. Jovisst. Dålig sömn avbryter drömmarna och den process drömmarna satt igång. Missbruk saboterar sömnen och därmed drömmarna.

 

Det var en go och mysig morgon. Jag träffade flera personer jag inte sett på länge. Det gjorde jag också på stan efteråt när Anetta och jag var ute och shoppade och åt lunch. Blev alldeles varm inom mig över dessa vänner. Tänk att mina beräkningar stämde så bra. En enda dålig natt kan aldrig förstöra en annars bra dag.

 

Nu väntar jag bara på att Anetta ska ringa. Vi ska ut och ta en öl på stan.

Kommentarer
Postat av: maria garpebo

Har sovit en hel vecka. Underbart. Är som en ny människa, det går jättebra i livet nu. Tack John Blund!!!!!!!!!!!!!!!

2010-11-20 @ 20:40:32
Postat av: Sara Sömnblogg

Jamen, det var ju strålande!!!!!!!!!!!!!!!

Berätta mer. Har folk märkt nån skillnad?

2010-11-21 @ 12:31:10
URL: http://sarassomn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0